ja nie som ziadny fotograf, ale skusim malou mudrostou prispiet:
potrebujes makro a tmave pozadie aby si v nom mohol niecim svetlym sposobit odlesky. Toto je najdolezitejsie zo vsetkeho.
Zapamatajte si zivotnu mudrost : to ako auto vyzera na fotkach nie je vysledok detailingu ale schopnosti fotit.
Masiny : zrkadlovka je velmi dobry priatel ale musi mat kvalitny objektiv plus makro objektiv (zabudnite na tie standartne sracky 18-55mm ci uz od Kanonu alebo Nykonu). Cize vybavicka za 600eur telo (nikon d5100, doporucujem kvoli dynamickemu rozsahu - zhruba jeden az jeden a pol EV lepsi ako Canon sucasnej konzumnej triedy plus kvoli mensej sumovosti zase o zhruba jeden az dva kroky mensej ako Canon cize nikon na ISO1600 foti zhruba s rovnakou sumovostou ako Canon 400D na ISO600 az ISO800). Alternativou k Nikonu 5100 moze byt Canon 600D z tych spotrebnych fotakov, samozrejme skutocna stredna alebo profi trieda je cenovkou a parametrami zase niekde inde (nikon d700, nikon d7000, canon 5d mark II atd).
Bez ohladu na znacku k tomu treba objektiv za dalsich zhruba 300eur plus makroobjektiv za este dalsich 350eur. Cize dost drahy sport.
Alternativa, avsak velmi zla : klasicky kompakt. Stojan, rozhodne musis mat stativ a rozhodne fotit s casovacom (nie hned po stlaceni gombiku ale s dvojsekundovym oneskorenim - to cele kvoli vibraciam fotaku ktore sposobi ludska ruka pri stlaceni gombiku a okamzitej expozicii), pouzit vyhradne rucny mod, najlepsie prioritu apertury - navolit ISO100 a AV rezim teda spominana priorita apertury, na bezne snimky nalozit F6.3 alebo F7.1 pretoze na tejto aperture vseobecne kompakty maju najlepsiu ostrost, v pripade makro snimkov otestovat co vyzera najlepsie ale ako tieto male čipíky poznam tak F8 bude rozumne minimum aby aspon centimeter karoserie bol ostry ; hned si povieme ze cim vacsie cislo F tym horsia technicka kvalita fotiek od istej hranice ktora je na kompaktoch extremne extremne nizka ; na zrkadlovkach sa realne da pouzit F8 a v pripade kvalitneho objektivu aj F11, nad F11 rozhodne nie).
Z hladiska technickej kvality fotky (predovsetkym dynamicky rozsah, co na fotke uz bude prepalene a co este nie) plus kreativnych moznosti (f2.8, f2.0 a ich uplatnenie) jednoznacne zrkadlovka vyhrava nad kompaktom. To som ale nic nove asi neprezradil, podobne ako ked poviem ze novy Mercedes S je zrejme lepsie a vybavenejsie auto ako Skoda Fabia ked clovek nepozera na spotrebu a servisne naklady.
Rezim priority apertury (oznacovany AV na koliesku s rezimami) urcuje predovsetkym hlbku ostrosti pola, to znamena "co vsetko na snimku bude ostre od bodu zaostrenia smerom dopredu a dozadu". Cim vacsia apertura, tym mensie F cislo a mensia hlbka ostrosti cize F8 spravi fotografiu na ktorej bude vacsia cast ostra ako F2.8. Aperturu NIE JE mozne porovnavat medzi rozlicnymi triedami fotakov navzajom, to co spravi zrkadlovka na F6 je nieco uplne ine ako klasicky kompaktny fotak na F6. Technicky dovod : velkost čipu ktory snima obraz vo fotaku plus velkost objektivu (pomer jeho priemeru k uhlopriecke cipu, inak povedane "miera zmensenia pri premietani obrazu zo skla na snimaci prvok"). To znamena ze F6 na objektive cojaviem 300mm je nieco ine ako F6 na objektive 35mm na tom istom fotaku.
Co robit ked fotak co mate doma je len samohrajka-balalajka a nema absolutne ziadne manualne rezimy kde clovek moze nastavovat ci uz expozicny cas, alebo aperturu? Hodit za plot a kupit si normalny fotak. Dnes kompakty stoja prd makovy, za 150eur clovek kupi masinu, za 80eur sa semtam da nieco konkretne vybrat. Neviem co, nepytajte sa ma. Kompakt mam Canon SX120, zrkadlovku obstaroznu Canon 400D a teraz na Vianoce to idem za nieco vymenit. Neviem za co, v sucasnej situacii rozumne drahy Canon teda 600D neznesie porovnanie s podobne rozumne drahym (ba dokonca LACNEJSIM!) Nikonom 5100. Pred tymito fotakmi som mal Nikon, teraz mam Canon a vyzera to tak ze zase budem mat Nikon. Znacka ma netrapi, ta nie je podstatna, ked Canon uvedie teraz nieco nove "spotrebitelske" na trh, nieco na sposob Canon 650D, tak to bude mat plusminus par percent rovnaky obraz ako Nikon. Tie triedy su proste extremne vyrovnane a preferencia jednej alebo druhej znacky je rozhodne zalozena na existujucom vybaveni co mate doma (blesky, objektivy atd). Ja ale nemam problem predat vsetky tri objektivy co mam vratane poloprofi 70-200mm F4 IS a kupit adekvatny produkt druhej znacky za rovnake peniaze - lebo tie objektivy stoja na desat euro uplne rovnako.
Ze preco stativ ? No preto lebo pri navoleni ISO100 a F6 na kompakte sa skoro vzdy bude fotit na expozicnom case ktory sa neda udrzat v ruke jedine na priamom slnku uprostred dna v lete. Hovorim, rozhodne nefotit priamo ale s tym oneskorenim - stlacim gombik, fotak odrata cas a spravi fotku. Pri foteni statickych subjektov typu vyšmrdlané auto je to uplne jedno, pri foteni samotnom stratis maximalne 10minut tymto sposobom co je uplne zanedbatelne kedze skutocny detailing ako taky trva desiatky HODIN a taky polovicaty zhruba desat hodin. A ze preco 10 minut? No lebo ked spravis 300 fotiek a kazda ta zdrzi o dve sekundy, mas to 600 sekund. A 300 fotiek nespravi nikto z nas pri foteni auta. Predovsetkym tam ide o tu ISTOTU ze snimok nebude rozmazany za hranicu normalnej pouzitelnosti pripadne A TO JE NESMIERNE DOLEZITE ze snimok nebude ani ciastocne rozmazany, poviem "trochu neostry".
Aj pri stabilizovanom kompakte, aj pri stabilizovanej zrkadlovke ten stativ JEDNOZNACNE doporucujem. Bez diskusie. Stabilizaciu vypnut a fotit zo stativu. Nie je to take rychle, ale vysledky su proste lepsie - kto vyskusal, musi potvrdit. Nikdy v zivote som z ruky nenafotil taku percentualnu uspesnost technicky dobrych snimkov ako zo stativu, aj ked bolo extremne dobre svetlo (fotil som preteky kajakarov v Cunove, amaterske preteky aut do vrchu na Pezinskej babe, drifterov v Trencine a podobne).
Pri zrkadlovkach sa da pouzit kablova spust cize clovek sa vobec nechyta fotaku, zmackne gombik na kabliku pripojenom na fotak podobne ako separatisticky terorista odpali bombu.
Takze naklady nad ramec toho co uz mate doma

lebo je mi jasne ze kvoli foteniu auta nikto do obchodu nepobezi kupit novy pristroj : stativ (30eur tie lacnejsie TROJNOZKY s pohyblivou hlavou v troch rovinach, avsak uplne dostacujuce), kablova spust (8eur).
Kompozicia, ako fotit z umeleckej stranky (nie z technickej), svetla a schopnost vyuzit odlesky na karoserii... viac na tuto temu zajtra, pozajtra, popozajtra a buduci tyzden lebo je to na sialene sialene dlho.