Takze ako napoveda nazov dnes sa pobavime o vlnenych kotucoch/padoch na lestenie a skusime ich porovnat s penovymi kotucmi/padmi na lestenie a to hlavne z hladiska ucinnosti.
Toto porovnanie ma skor globalny charakter a budeme porovnavat ucinnosti syntetickeho vlnenneho kotuca, ktory ma najvacsie abrazivne schopnosti /prirodna vlna ma trosku mensiu schopnost rezania laku oproti syntetickej/ a tvrdeho penoveho kotuca.
Vlneny kotuc bol pouzity od Lake Country konkretne - Lake Country 110 mm Foamed Wool Pad (Purple)
Penovy tvrdy kotuc bol pouzity od Liquid Shine /jeden z najtvrdsich aky som kedy pouzil/ konkretne - Liquid Shine - High Cut 150mm Compounding Foam
Test bol realizovany na BMW 6 a ako je zname BMW ma jeden z najtvrdsich lakov / to len tak pre info pre tych, ktori by nevedeli/.
Na test bola pouzita P1 od Gtechniq-u - tato pasta /zase pre tych, ktori by nevedeli/ ktora bola vyvijana primarne pre pracu s vlnennymi kotucmi, napriek tomu si myslim, ze s penovymi kotucmi je rovnako dobra /ak nie lespia/ ako ktorakolvek ina pasta.
Test pozostaval s dvoch hitov /kazdy 4 passy/ - pri penovom kotuci nanesienie pri 600 rpm, jeden pass pri 800 rpm, 2 passy pri 1100 rpm - pri vlnenom kotuci nanesenie pasty pri 600 rpm, 3 passy pri 800 rpm - that's it
Foto Lake Country wool pad: / foto penoveho bieleho padu od Liquid Shine sa nachadza v inej recenzii tu v sekcii Produkty/
A teraz k somotnym vysledkom:
Stav laku pred testom:
Stav laku po prvom hite - na lavej strane od pasky pouzity penovy kotuc, na pravej vlnenny kotuc:
Stav laku po druhej hite:
Resume:
Z obrazkov je jasne, ze vlneny kotuc je daleko ucinnejsi. Na makkych lakoch ho nedoporucujeme pouzivat pretoze jeho abrazivna/rezacia schopnost je pre makke laky dost vysoka a moze dojst k celkovemu odbruseniu laku /toto plati skor pre hobby detailerov bez vyraznejsich skusenosti/.
Naopak, pre detailerov ktori uz nejake to auto videli

a taktiez pre profi detailerov je vlna v spojitosti s P1 /a urcite aj s pastami inych znaciek/ prostriedkom k zefektivneniu detailingoveho procesu/procesu lestenia.
Aby bola recenzia uplna treba pohovorit o vyhodach a nevyhodach penovych a vlnenych kotucov.
Penovy kotuc /stale sa bavime o tvrdych kotucoch s vysokou schopnotou rezania laku, pouzivanych na zakladnu korekciu, cize odstranovanie hlbokych skrabancov/ sa lahsie vedie po lestenej ploche, praca s nim je presnejsia, je menej agresivny co je vyhodou pri maksich lakoch, resp. pri koreckii, ktora nevyzaduje vyraznejsie rezanie laku, nevytvara vo zvysenej miere hologramy a tzv. buffer trails alebo pig traills. Da sa pouzit s DA/orbit lestickami - o pouziti vlnenneho kotuca na DA/orbit lestickach som si nie isty

Nevyhodou penoveho kotuca je vyssie zahrievanie lestenej plochy ako aj jeho mensia ucinnost v porovnani z vlnennym kotucom.
Vlnenny kotuc je vysoko ucinny a efektivny - dosahuje pozadovanu korekciu laku a to hlavne pri stredne tvrdych a tvrdych lakoch o minimalne 40-50% rychlejsie ako penovy kotuc, lestenu plochu zohrieva len minimalne. Vlnenne kotuce su takisto vhodne a efektivne na miestach kde bol predtym pouzity smirgel.
Nevyhodou moze byt pri makkych lakoch rychly ubytok laku. Vo vseobecnosti vlnenne kotuce nechavaju na lestenej ploche tzv. buffer traills, horsie sa vedu, cize treba pouzit viac sily a treba mat viac skusenosti /pri P1 sa da tento nedostatok odstranit navlhcenim kotuca vodou/, v kazdom pripade je dobre po lesteni s velnennym kotucom spravit este jeden hit s tvrdym penovym kotucom /toto neplati vzdy hlavne pri maksich lakoch, resp. pri miestach/dieloch, ktore boli opravovane - havarie, odlupnuty lak atd.../. Vlnenny kotuc do znacnej miery "rozhadzuje" pastu, cize je lepsie pastu na kotuc nanasat od stredu do dvoch tretin kotuca a takisto ma tendenciu stracat "chlpy", cize je vysoko pravdepodobne ze po lesteni bude nutne vozidlo umyt.
V kazdom pripade sa pouzitie vlnennych kotucov javi ako vysoko efektivnym hlavne pre profi detailerov, ktori bojuju s casom, pretoze dokaze zasadne zeefektivnit proces primarnej korekcie laku.
Treba este pripomenut, ze pri inych pastach sa otacky pri pouziti vlnenneho kotuca pohybuju medzi 1400-2000rpm v zavislosti od pouzitej pasty.
A este kratke video: