Dovolim si trosku doplnit ci poopravit niektore komentare.
"Prvá plastová svetla na autách neboli s lakom" nie je pravda. Fenomen UV degradacie polykarbonatu je znamy minimalne od zaciatku 70tych rokov minuleho storocia. Plne polykarbonatove svetlomety boli v EU schvalene v roku 1992, v USA 1983, pricom nad ich vyrobou sa zacalo uvazovat uz koncom 70tych rokoch minuleho storocia ked v USA povolili halogenove svietidla v automobilovych svetlometoch. Uz tieto prve svetlomety obsahovali ochranne laky na zvysenie odolnosti. (
HEADLAMP HISTORY AND HARMONIZATION, David W. Moore, 1998, The University of Michigan Transportation Research Institute)
)
"Kedysi sa nelakovali ani kabíny lietadiel a polykarbonát nežloutnul" treba pripisovat faktu ze kabiny lietadiel sa od 30tych rokov minuleho storocia vyrabaju z akrylatoveho skla (
Poly(methyl methacrylate)
), nie polykarbonatov. Moderne kabiny pozostavaju z vrstvenych akrylatovych skiel. Akrylaty maju ine chemicke a fyzykalne vlastnosti, preto nie je potrebne nanasat na ne ochranne vrstvy. Konkretne PMMA prirodzene absorbuje UV ziarenie, pricom tuto vlastnost je mozne znasobit pridavanim aditiv priamo vo vyrobnom procese.
"nepoužíva sa na ne chémia, zimná zmes do ostrekovačov, neleští sa leštěnkama na lak atď" tiez nie je pravda. Polykarbonat ma dostatocnu odolnost voci chemikaliam pouzivanym v zimnych zmesiach do ostrekovacov, tj najma alkoholom ktorych pritomnost zabezpecuje znizeny bod zamrznutia roztoku (
Chemical Resistance - Polycarbonate
). Polykarbonat ma takisto dostatocnu odolnost voci chemikaliam pouzivanym v lestiacich pastach (napr. rozpustadla na baze petrolejovych destilatov, zluceniny hlinika, alkoholy ci mineralne oleje). Polykarbonat ma naopak znizenu odolnost najma voci alkalickym zluceninam, napriklad voci hydroxidu sodnemu. Tieto obsahuje medzi mnohymi inymi produktami aj Wolf's Deironizer Decon Gel (co neznamena ze sa nesmie pouzivat na svetla kedze jeho doba posobenia a frekvencia pouzivania su nizke, to skor pre zaujimavost).
"Důležité je, aby pasta ktorá je určená na finálne doleštenie bola na princípe mechanického doleštenie a nie naleptaniu ako napr od 3M, alebo Tempo" tiez nie je pravda. Nevhodnost Tempo pasty na lestenie polykarbonatovych povrchov neindikuje rozpustadlo ktore obsahuje, ale fakt ze obsahuje Morfolin, ktory propaguje degradaciu polykarbonatu. Pouzivanie Tempo pasty, bez urazky, podla mojho osobneho nazoru nepatri na tuto stranku. Z chemickeho hladiska nie je ziaden dovod nepouzivat na lestenie polykarbonatovych povrchov 3M Fast Cut. Na lestenie automobilovych lakov sa nepouzivaju ziadne pasty ktore by fungovali na "principe naleptania". Vsetky profesionalne pasty obsahuju jedinu ucinnu latku - abraziva. Zvysne obsiahnute latky maju jediny ucel - zabezpecit distribuciu zmesi, predlzit jej dobu pouzitelnosti a znizit oter.
Z hladiska zahmlenia svetlometov existuju dva mozne dovody:
1/ degradacia UV ochrannej vrstvy - sposobuju ju mechanicke poskodenia, abrazivne ucinky drobnych necistot z cesty, rozne chemikalie atd. Riesenie je tuto vrstvu odlestit alebo uplne odstranit brusenim a prinavratit polykarbonatu vysoky lest a cirost lestenim. To je to co sa popisuje v tomto navode velmi kvalitne.
2/ degradacia polykarbonatu - je potrebne si uvedomit ze po odstraneni UV ochrannej vrstvy nastava degradacia samotneho polykarbonatu ktora je neodstranitelna. V zavislosti na mnohych faktoroch mozu takto opravene svetla vydrzat cire par mesiacov ale aj rokov. Fakt ale je ze znova zazltnu a nebude mozne ich znova odlestit, nakolko degradacia rozlozi plast samotny, nie iba povrchovu vrstvu. Akykolvek produkt s UV ochrannymi vlastnostami ich zivotnost predlzi, avsak nie je plnohodnotnou nahradou za UV absorbcny lak.
Vsetci viete ze UV absorbcny lak sa da zohnat aj na SK. Jeden znamy sa tu o tom uz snazil "kvalifikovane" pisat. Z ekonomickeho hladiska je vsak potrebne zvazit naklady na nanesenie UV absorbcneho laku. Tieto sa pohybuju pomerne vysoko, ak zvazime ze lestenie svetiel sa robi za +/- 20e. Preto je najrozumenjsie zvazit obstaravaciu hodnotu noveho svetla na vozidle.
Ak robite auto na ktore nove svetlo vyjde 500e, je rozumne UV absorbcny lak pouzit, pretoze ak sa zakaznik nahodou o par mesiacov vrati tak nove svetlo je drahe. Vzdy je to loteria, zatial sa to nikomu na SK ocividne nestalo, co neznamena ze tento aspekt treba zanedbavat...
Ak robite svetlo na aute ktoreho celkova hodnota sa priblizuje 500e (obrazne povedane) je malo pravdepodobne ze auto prezije svetlomety...