Dnes si povieme o lesteni s orbitom/DA lestickou. Tieto masiny su oblubene hlavne u zacinajucich a hobby detailerov, pretoze sa s nimi relativne jednoduchsie pracuje a riziko poskodenia laku je nepomerne nizsie. Taktiez zvladnutie techniky lestenia je relativne jednoduchsie a rychlejsie v porovnani s rotacnou lestickou.
Takze najprv si povieme nieco o tom ako orbit/DA lesticku po lestenej ploche vedieme - jedna sa samozrejme a ciste zaklady, ktore sa na miestach ako je blatnik alebo naraznik nedaju vzdy aplikovat ale je jasne, ze pri troche zdraveho rozumu su pouzitelne.
Cize zaciatocnici by sa mali venovat skor rovnejsim a vacsim miestam ako je predna a zadna kapota, pripadne strecha a na uplny zaciatok by mali pouzit jemny kotuc a jemnu pastu a to az do bodu kym nedostanu lesticku "do ruky". Takyto postup obmedzuje riziko poskodenia laku atd....
Lestena plocha by mala byt zhruba 30cm x 30cm. Pohyb kotuca/lesticky po ploche je po riadkoch, pricom jednotlive riadky by sa mali na 50% prekryvat. Taktiez je vhodne robit nielen riadky horizontalne ale aj vertikalne /thanks JozeF/. Viac napovie obrazok, z ktoreho to musi byt celkom jasne.
Orbit/DA lesticka na rozdiel od rotacnej lesticky nema tendenciu sa hybat po ploche sama, co predstavuje hlavne pre zaciatocnikov velku vyhodu - kto skusil rotacku vie o com hovorim.
Taketo "prejdenie" lestenej plochy lestickou sa nazyva PASS /nemyslim si, ze existuje slovensky ekvivalent tohto slova/. Cize ak prejdeme zhora nadol je to jeden pass, ak prejdeme zdola nahor je to jeden pass. Toto je velmi dolezite pre pochopenie dalsich technik lestenia a brusenia laku.
Takze pohyb lesticky mame za sebou. Cela dalsia magia uz je len vysledkom poctu passov, otacok, zvolenej pasty a pritlaku na kotuc
Praca z Orbit/DA lestickou je takisto ako praca s rotackou zalozena a vychadza, zo ZENITH techniky /viac o nej:
www.autodetail.sk/index.php?option=com_k...=12&id=566&Itemid=97 /. Avsak oproti rotacnej lesticke je dost odlisna.
Zacneme poporiadku nanasanim pasty. Pastu nanesieme na kotuc - najcastejsie v tvare kriza ako ukazuje obrazok.
Po naneseni pasty na kotuc spravime ludovo povedane /samozrejme z vypnutou lestickou/ 3-4 otlacky kotuca aj s pastou na lestenej ploche. Nasleduje nanesenie pasty na lestenu plochu. Toto zrealizujeme pri velmi jemnom pritlaku na kotuc a pri otackach nastavenych na 2 az 3. Staci jeden pass pri hustejsich pastach dva passy.
Po rovnomernom naneseni pasty mozeme zacat s brusenim - otacky nastavime na 4-5 a pritlak na kotuc by mal byt 4 az 6kg /pre predstavu asi kolko to je staci dat lesticku na vahu a pritlacit / Rychlost pohybu po brusenej ploche je okolo 3-5cm za sekundu. Takto spravime 3 az 4 passy pricom nemenime rychlost pohybu lesticky ani otacky!!
Vsetky modernejsie Orbit/DA lesticky, ktore su dnes na trhu maju poistku proti nadmernemu tlaku na kotuc - ak je pritlak moc velky prestane kotuc oscilovat - krutit sa. Na toto taktiez pozor - jednoduche riesenie - na bok/kraj kotuca si spravime hrubu ciaru aby sme pohladom vedeli skontrolovat ci sa kotuc kruti alebo nie. Normalne by mal oscilovat 1-2 otacky za sekundu. Ak sa kruti rychlejsie je to v poriadku - hlavne pri vyssich otackach vo faze lestenia alebo odstranovania mikroskrabancov.
Takisto ako pri rotacnej lesticke plati, ze lestime/brusime do momentu kedy nedojde k rozpadu abrazivnych castic co sa pri vacsine past prejavuje vytvorenim olejoveho priehladneho filmu na lestenej ploche. V tomto momente s lestenim prestaneme, odstranime zvysky pasty s mikrofazovou utierkou a skontrolujeme nas progres. Ak sme s vysledkom spokojni prechadzame na dalsiu fazu lestenia, ak nie zopakujeme dany postup.
Treba mat na pamati ze nie je nic vynimocne dosiahnut zelany stupen korekcie az na 3-4 krat a to plati hlavne pri bruseni laku.
Ak mame fazu rezania/brusenia za sebou prejdeme na odstranovanie mikroskrabancov, pripadne inych defektov vzniknutych pri rezani/bruseni laku, pripadne prejdeme na lestenie laku /finalna faza/. Pri tychto fazach /rozdiel medzi odstranovanim mikroskrabancov a lestenim je spravidla len v pouzitom kotuci a paste/ je pritlak na kotuc zhruba polovicny oproti faze rezania/brusenia a takisto pouzijeme stredny alebo makky kotuc so stredne alebo jemne abrazivnou pastou. Otacky volime medzi 5 a 6, rychlost pohybu po lestenej ploche je medzi 4-8 cm za sekundu a spravidla robime 3-4 passy az do rozpadu abrazivnych castic pasty. Opat plati, ze skontrolujeme vysledok a v pripade potreby dany postup zopakujeme.
Treba este dodat, ze orbit/DA lesticka ak je spravne pouzita zanechava minimum defektov /mikroskrabance, hologramy, buffer traills/ pri faze rezania/brusenia laku oproti rotacnej lesticke. Toto plus ide na ukor schopnosti rezat/brusit/lestit lak - to znamena ze treba dany postup zopakovat viackrat v porovnani s rotacnou lestickou a pri tvrdych lakoch sa dokonca moze stat ze jej schopnosti korekcie budu nedostatocne. Vyrobcovia sa toto snazia eliminovat vyvojom novych ucinnejsich kotucov aj ked treba dodat, ze zatial s otaznym vysledkom.
Na zaver uz len celkom nazorne pouzitie kotucov a past na lestenie.
Vysoko abrazivne pasty - tvrdy a stredny kotuc
Stredne abrazivne pasty - stredny a makky kotuc
Jemne abrazivne pasty - stredny a makky kotuc
Kombinacia tvrdeho kotuca a jemnej pasty ako aj vysoko abrazivnej pasty s makkym kotucom je viacmenej kontraproduktivna a neefektivna.